ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0
با طراح وب سایت تان ارتباط موثر برقرار کنید؟!


چگونگه نیازهایتان را به طراح وب سایت تان بگویید؟


از سخت ترین مراحل طراحی وب سایت زمانی است که شما می خواهید در جلسه ی مشترک با طراح سایت تان شرکت کنید چرا که زمانی که پای صحبت درباره ی چگونگی طراحی جزئیات به میان می آید شما و طراح به یک زبان مشترک سخن نمی گوئید و این موضوع می تواند برای هر دوی شما گیج کننده و کسالت آور شود. در این مطلب قصد دارم به شما در چگونگی انتقال مفاهیم مد نظرتان به طراح سایت کمک کنم.


خب شما تصمیم خود را گرفتید که یک سایت برای کسب و کار خود راه اندازی کنید، برای رسیدن به این مهم به دنبال یک طراح زبده و یا یک شرکت طراحی وب سایت حرفه ای و با سابقه رفته اید و حالا روز سرنوشت ساز فرا رسیده است.
در جلسه ای مشترک با طراح حرفه ای خود حاضر شدید اما خیلی زود متوجه می شوید که توضیح آنچه در ذهن خود از سایت تان دارید بسیار سخت تر از چیزی است که تصور می کردید. شما نمی دانید که چگونه باید ایده هایتان را در قالب کلمات و جملات مطرح کنید و روی کاغذ بیاورید. این معمولا بزرگترین عاملی است که میان شما و اهدافتان قرار می گیرد. توجه داشته باشید که هر چقدر هم که شما طراح خلاق و مجربی داشته باشید اما اگر نتوانید زبان مشترک و صحیحی برای برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم پیدا کنید قطعا طراح شما هم نخواهد توانست از استعدادها و خلاقیت های خود در امر طراحی وبسایت شما به درستی استفاده کند.


در اینجا با دو حالت رو به رو هستیم:

شما می  دانید که قرار است چه مطالبی را در سایت قرار دهید اما نمی دانید که به چه شکل و چگونه باید آن را به مخاطبان نشان دهید.

شما می  دانید که قرار است چه مطالبی را در سایت قرار دهید، و حتی طرحی هم در ذهن خود دارید اما نمی دانید که چگونه طرح مورد نظر را باید در سایت پیاده کنید.


به هر حال در هر یک از حالات فوق لازم است هر آنچه در سر می پرورانید برای طراح وب سایتتان بازگو کنید. اگر چه به نظر می رسد که حالت دوم، شرایط بهتر و ساده تری دارد ولی به تجربه ثابت شده است که این چنین نیست.

این اصل اساسی را فراموش نکنید که همواره به طراح خود آزادی عمل دهید و صرفا بر مطالب سایت نظارت کنید، قطعا این بهترین کار ممکن برای شماست.

طراح شما فرد با تجربه ای است که قطعا طراحی وب سایت شما اولین کار او نبوده و نیست پس کافیست به او توضیح دهید که سایت شما یک سایت فروشگاهی است یا خدماتی یا تبلیغاتی و یا ... و نکات جزئی تر راجب اضافه کردن المان های خاص و یا استفاده از رنگ ها و ... را به عهده ی ذهن خلاق و تجربه ی او بگذارید.

راه حل این مشکل چیست؟

در هر دو حالت لازم است برای شروع کار قدری ذهن خود را با طراحی هایی که مد نظرتان است آشنا کنید. برای این کار کافیست سایت هایی را که طراحی هایشان نزدیک به نظر شماست پیدا کرده و ایده هایی که آنها در طراحی استفاده کرده اند ببینید. آدرس این سایت ها را یادداشت کرده و حتما با طراح وب سایت تان مطرح کنید. با این روش به طور عملی به طراح خواهید فهماند که چه چیزی در ذهن شماست.

از آنجا که زاویه ی دید شما به عنوان صاحب پروژه و طراحتان متفاوت است پس برداشت هر کدام از شما از سایت های نمونه می تواند متفاوت و البته خطرناک باشد. پس هر چه سایت های بیشتری را انتخاب کنید مفهوم شما توسط طراح بهتر درک خواهد شد.

حالا حتما این سوال در ذهن شما پیش می آید که اگر قرار بود سایتی شبیه به چیزی که من می خواهم وجود داشته باشد پس چرا قصد طراحی یک سایت دارم؟


خب این سوال به جا و درستی است اما هیچ کس کامل نیست و هیچ سایت خالی از اشکالی هم وجود ندارد. و این همان فرصت طلایی شماست تا از نقص ها و نقاط ضعف دیگران بیشترین بهره را برده و علاوه بر طراحی ایده های ناب خود سعی در رفع و ارتقای معایب دیگران برآمده و در سایت خود به شکل درست و اصلاح شده از آن ها استفاده کنید. هم چنین ممکن است شما از سایت های زیادی دیدن کرده اید و مجموعه ای از ایده ها را برای طراحی وب خود گرد آوری کرده اید که این هم می تواند جالب باشد. تمامی این وب سایت ها را لیست کرده و در اختیار طراح قرار دهید.
خواسته های خود را بگویید و به پاسخها گوش فرا دهید

این درست است که صاحب پروژه شما هستید و شمائید که باید نیاز ها و خواسته هایتان را به طراح بگوئید ولی توصیه میکنم گام به گام پیش روید. هر مرحله از کار را برای طراح توضیح داده و اجازه دهید تا او هم نظرات و سوالات خود را مطرح کند. قطعا در این میان کلمات و اصطلاحات تخصصی به کار برده می شود که شما با آن ها آشنایی ندارید پس از طراح خود بخواهید که آن ها را برای شما توضیح داده و کاربردش را مشخص کند.

یک اصل اساسی در دنیای علم و کار وجود دارد و آن اینکه: به تخصص یکدیگر اعتماد کنید.

شما برای داشتن یک سایت حرفه ای به یک طراح حرفه ای نیاز دارید. پس با او مشورت می کنید چرا که خود شما به این کار علمی ندارید پس اگر طراح شما می گوید که فلان کار شدنی نیست، یا انجامش ضرورتی ندارد و یا برای رسیدن به هدف شما کمکی نخواهد کرد، به حرف او گوش دهید و سعی نکنید که به او بگوئید چطور کارش را انجام دهد. چرا که طراحان با مفاهیم طراحی وب سایت به خوبی آشنائی دارند و قطعا بنا بر تجربه ای که دارند بهترین ایده ها را در طراحی وب سایت شما ارائه خواهند داد.


حتما از طراح سایتتان بخواهید  که بعد از پایان هر مرحله و پیش از شروع مرحله ی بعد شما را مطلع سازد تا مطمئن شوید که به تمام اهداف مدنظرتان از مرحله ی اتمام یافته دست یافته اید. تغییرات را برای انتهای کار نگذارید. هر مرحله ای که نیاز به تغییر دارد بلافاصله با طراح مطرح کنید. بسیاری از تغییرات بعد از اتمام کار امکان پذیر نستند و یا به سختی و زمان بر خواهند بود.

حرف آخر در مورد قیمت

برای بسیاری از خدمات ارائه شده برای طراحی یک وب سایت هزینه ها تقریبا مشخص شده است اما هر شرکت و طراح سایتی بسته به تجربه و میزان حرفه ای بودن قیمت های متفاوتی دارند. ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری از مواقع تغییراتی که شما می خواهید یا ایده هایی که در ذهن دارید در ظاهر بسیار ساده به نظر می رسند ولی در زمان اجرا می توانند بسیار سخت و پیچیده باشند پس از لحاظ قیمت طراح را در فشار و منگنه قرار ندهید و برای سختی های کار او ارزش قائل شوید.

 

تعداد بازدید: 4342
4.0/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification