ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
1

کش (cache) چیست

مفهوم کش در علم کامپیوتر به این معنی است که محتوای تکراری یا محاسبات تکراری در جایی ذخیره شود تا هنگامی که به آنها نیاز بود بتوان به سرعت از اطلاعات ذخیره شده استفاده نمود. مثلا نتیجه یک محاسبه که به تعداد زیاد درخواست می شود در جای ذخیره باشد و هر بار مجبور به محاسبه مجدد نباشیم.

استفاده از کش دو فایده اساسی دارد:

  • افزایش سرعت
  • استفاده کمتر از منابع (Resource)

با توجه به مفهوم وب ما در دو سطح می توانیم کش داشته باشیم. سطح سرور و سطح کلاینت. طبیعتا کدهای سمت سرور نحوه و شیوه کشینگ متفاوتی نسبت به کدهای سمت کلاینت دارند. محتوایی که سمت کلاینت می تواند کش شود شامل کد html، فایل های css، و فایلهای js و تصاویر می باشد. مرورگرهای جدید به شکل خودکار محتوای صفحات را کش می کنند. بنابراین اگر مثلا تصویر یک صفحه وب عوض شود کاربر برای مشاهده صفحه وب با تصویر جدید به جای کلید F5 باید از ctrl F5 استفاده کند. همچنین سرویس دهندگان اینترنت (ISP) نیز از کش سرور برای افزایش سرعت لود صفحات استفاده می کنند. اینها مربوط به کدها و محتویات سمت کلاینت است.

سیستم های کشینگ در طراحی سایت

 اگر می خواهید سمت سرور نیز از کش استفاده کنید باید خودتان این سیستم را پیاده سازی کنید. فرض کنید شما یک سایت پربازدید دارید و صفحه اول روزانه هزاران بار بارگزاری می شود. محتوای صفحه اول نیز از بانک اطلاعاتی (DB) خوانده می شود. بنابراین برای هر بار اجرای صفحه اول باید بانک اطلاعاتی فرخوانی شده و این باعث کاهش سرعت لود شدن صفحه و همین طور استفاده بسیار زیاد از CPU و RAM سرور می شود. ممکن است به نقطه ای برسید که دیگر سرور توان پردازش و بارگذاری صفحه اول را نداشته باشد و وبسایت از دسترسی خارج شود. بهترین کار در اینجا ذخیره نتیجه محاسبه صفحه اول به صورت زمانهای مشخص مثلا هر 30 دقیقه یکبارمی باشد. با اینکار در مدت 24 ساعت فقط 48 بار محاسبه بارگزاری و خوانده شدن صحفه اول از بانک اطلاعاتی انجام می شود و منابع سرور به میزان بسیار کمتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت . ضمنا سرعت بارگزاری وبسایت نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. استفاه از کشینگ باعث بهبود رتبه سایت در گوگل یا همان سئوی سایت نیز می شود. چون یکی از پارامترهای مهم گوگل سرعت بارگزاری وب سایت است.

نتیجه گیری: چنانچه وب سایت پربازدیدی دارید حتما از کشینگ در سمت سرور استفاده کنید. کشینگ سمت کلاینت نیز در هر حال گزینه مناسب جهت سئو و رضایت کاربران سایت است.

تعداد بازدید: 1926
4.0/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification