ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0
اصول طراحی افزونه فرم ساز در CMS

در سیستم های مدیریت محتوا CMS بارگزاری محتوای متن و تصویری در صفحه ساده است. اما اگر بخواهیم به صورت داینامیک در هر صفحه ای که دوست داریم فرم با فیلد های مورد نظر داشته باشید،چه باید کرد؟ اینجاست که ایده طراح یک فرم ساز به صورت داینامیک مطرح می شود. تا کاربرانی که دسترسی به کد وبسایت ندارند بتوانند در بخش مدیریت محتوا به صفحات داخلی یا صفحه اصلی یک فرم ضمیمه کنند .

برای طراحی فرم ساز باید همه فیلدهای یک فرم در نظر گرفت. فیلدهای یک فرم میتواند موارد زیر باشد:

  1. Input (متن یک خطی)
  2. Textarea (متن چند خطی)
  3.  Checkbox(چک باکس)
  4.  Radio button(دکمه های رادیویی)
  5.  Listbox(لیست باکس انتخابی)
  6. File (اپلود فایل)
  7.  Submit(دکمه ارسال فرم)
  8. Rest (دکمه باز نویسی فرم)
  9.  Hidden(فیلد های مخفی)

اصول طراحی افزونه فرم ساز

همچنین باید بتوان نحوه ارسال فرم (post یا get) و action (صفحه ایی که فرم به آنجا ارسال میشود) و نام و id فرم را بصورت داینامیک تعریف کرد. بعد از سابمیت شدن فرم اگر امکان اطلاع رسانی به مدیریت از طریق پیامک یا ایمیل را نیز اضافه کنید آن وقت یک فرم ساز درجه یک برای CMS خود طراحی کرده اید .

در انتها به این نکته باید دقت کنید که حتما برای همه فرم های سایت کد امنیتی یا captcha در نظر بگیرید تا توسط ربات قابل پر شدن و ارسال نباشند در غیر این صورت میتوانند از طریق فرم شما ایمیل های اسپم ارسال کنند.

می توان برای قدرتمندتر شدن امکانات فرم ساز ویژگی های دیگری نیز به آن اضافه کرد.مثلا برای نوع input مقدار max و min تغیین کرد. همچنین برای textarea بتوان تعداد سطر را انتخاب کرد یا برای نوع file حداقل و حداکثر حجم فایل ارسالی و یا پسوندهای مجاز را انتخاب کرد. اگر بتوان در cms به هر فرم class یا ID نیز اختصاص داد از طریق css می توان ظاهر فرم را زیباتر و سفارشی کرد. بهتر است هنگام ذخیر فرم سابمیت شده IP و زمان ارسال را نیز ذخیره کرد.

تعداد بازدید: 1598
2.8/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification