ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
1
انواع وب سایت از نظر فنی

روزانه به شکل متناوب از اطلاعات موجود در سایت های گوناگون اینترنتی بهره مند می شویم، اما آیا تا به حال فکر کرده اید پایگاهی که برای استخراج داده ها از آن استفاده می کنید چه نوع پایگاهی است؟ آیا فکر کرده اید اگر نیاز به طراحی یک سایت داشته باشید، چه نوع سایتی برای اهداف شما مناسب تر است؟
 
وب سایت ها از نظر فنی در دو گروه قرار می گیرند:
1. وب سایتهای ثابت(Static Website) 
2. وب سایتهای فعال یا پویا (Dynamic Website) 

چرا به دسته ی اول وب سایت های ثابت گفته می شود؟
این سایت ها تنها در یک مرحله طراحی می گردند و از آن به بعد، اگر نیاز به تغییر در جزئیات باشد، می توان از یک طراح کمک گرفت. بنابراین حجم عظیمی از اطلاعات، ثابت و لاتغیر است و تنها بخش کوچکی از آن ممکن است در طول زمان دچار تحول گردد.

ویژگی های وب سایت های ثابت 

  • زبان برنامه نویسی آن ها معمولاً HTML و Java Script است که در نوع توسعه یافته تر از   CSS نیز استفاده می گردد.
  • این وب سایت ها بیشتر برای اطلاع رسانی یا معرفی استفاده می شوند و ارتباط آنها با کاربر ضعیف است و معمولا در صفحه اصلی این گونه از وب سایت ها تنها اطلاعات شرکت، نمونه کارها و سوابق و سایر موارد بسته به نوع سایت جهت معرفی به کاربران قرار می گیرد.

مزایای وب سایت های ثابت


- کدهای جمع و جورتری دارند (حجم کد کمتری استفاده می شود).
-هزینه ی طراحی سایت کمتری دارند.
-سرعت بارگزاری آن ها بالاتر است ( به دلیل استفاده از کدهای کمتر).
-به علت کوتاهی خطوط کد، در موتورهای جستجو رنکینگ بالاتری را به ارمغان می آورند!
-به علت ثابت بودن محتوا، افراد عادی نمی توانند در آن تغییر ایجاد کنند و امنیت بالاتری دارند.
-گرافیک زیباتری دارند.

معایب وب سایت های ثابت


-    افراد عادی قادر به تغییر در این وب سایت ها نیستند و این امر امکان به روز رسانی سایت توسط مدیران و صاحبان آن ها را غیر ممکن می سازد.
-    برای ویرایش، تصحیح و یا اضافه نمودن منو یا بخشی به صفحات وب، لازم است این تغییر در تک تک صفحات اعمال شود.

وب سایت های ثابت برای چه کسانی مناسب هستند؟
وب سایت های ثابت مناسب سازمان ها و ارگان هایی هستند که در طول یک سال، بیش از یک یا حداکثر دو بار نیاز به تغییر محتوای سایت نداشته و به این ترتیب در نیروی انسانی و هزینه ها صرفه جویی می کنند.
 
چرا به دسته ی دوم، وب سایت های پویا یا دینامیک گفته می شود؟ 
زیرا در این سایت ها ابتدا طراح، پیکره ی اصلی سایت را طراحی می کند، سپس مدیران سایت ها محتوا و جزئیات ظاهری را به مرور وارد سایت می کنند. این امر معمولاً از طریق پنل مدیریت صورت می گیرد. به همین دلیل، دسترسی به این سایت ها به صورت مداوم امکان پذیر است و محتوا دائماً در حال تغییر است، از این رو به این سایت ها فعال یا پویا می گویند.

وب سایت ثابت

ویژگی های وب سایت های پویا

 

  •     زبان برنامه نویسی وب سایت های پویا بر اساس نیاز متفاوت است، اما عمدتاً از زبانهای ASP،  ASP.Net و Php استفاده می‌شود و از زبانهای کمکی CSS و Silver light و یا Ajax برای ایجاد قابلیت های ویژه نیز بهره گرفته می‌شود.
  •     چون طراح وب از محل قرارگرفتن عناصر، متون و تصاویر توسط مدیران اطلاع ندارد، ناچار است تمامی حالات ممکن را در نظر گرفته و لذا در این حالت از گرافیک و زیبایی ظاهری سایت اندکی کاسته می شود (زیرا جزئیات، ثابت نیست و قرار است تغییر کند).

مزایای وب سایت های پویا


- محدودیتی برای ایجاد تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و... ندارد.
-کاربری آسان تری دارد.
-به علت وجود زبان برنامه نویسی پیچیده، امکانات زیادی در آن ها قابل تعبیه است (امکان ایجاد صفحات هوشمند، فرم ها و جستجوهای پیشرفته را فراهم می کند).
- در صورتیکه بخواهید بخشی را ویرایش و یا تصحیح کنید، به راحتی می توانید به کنترل پنل مدیریت رفته و منوی مورد نظر را حذف یا اضافه کنید و نیازی نیست که ویرایش مورد نظر را در تمامی صفحات اعمال کنید.

معایب وب سایت های پویا


- خطوط طولانی کد باعث بارگزاری کند و دیر هنگام سایت می شود.
- خطوط طولانی کد، رنکینگ وب سایت را در موتور های جستجو  پایین می آورد.
- به علت تغییر پذیر بودن، امنیت پایین تری دارد.
-گرافیک این وب سایت ها نسبت به وب سایت های ثابت، از زیبایی کمتری برخوردار است.
- یکی از مشکلات طراحی سایت های داینامیک این است که به اندازه سایتهای استاتیک، گوگل فرندلی نیستند و بعضی از موتور های جستجو قادر به ایندکس نمودن این وب سایت ها نیستند. چون در این وب سایت ها ضفحات حقیقی وجود ندارند و ربات های موتور های جستجو نمی توانند این صفحات را بخونند.
وب سایت های پویا برای چه کسانی مناسب هستند؟
وب سایتهای پویا برای سازمان ها و شرکت هایی مناسب هستند که در یک سال بیش از دو بار قصد تغییر محتوای وب سایت خود را دارند. حالا دست به کار شوید و نیاز  خود را بسنجید تا بهترین نوع وب سایت را برای کسب و کار و خدمات خود انتخاب کنید. 

وب سایت های پویا

تعداد بازدید: 4301
نویسنده: رحیم عسگری
3.0/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification