ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
2

بهینه سازی تصاویر برای سئو optimizing images for search engines

چند سال پیش و زمانی که نحوه اتصال به اینترنت از طریق Dial-up صورت می گرفت استفاده از تصاویر در وب سایت کمتر بود و به شکل کنونی مورد توجه وب سایت ها به خصوص وب سایت های تجاری نبود. اما با افزایش سرعت اتصال و ظهور گوشی های هوشمند و افزایش تعداد کاربران اینترنت تصاویر به عنوان یک عنصر مهم درصفحات وب به شمار می روند. به خصوص اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی باشید انتخاب تصاویر مناسب با محصولتان در درجه اول و معنای آن برای موتورهای جستجو در درجه بعدی اهمیت بسیاری خواهد داشت.

جایگذاری تصویر یک محصول در صفحه وب اگر به صورت اصولی باشد در نتایج Google Image رتبه خوبی داشته و می تواند کاربران بیشتری را به وب سایت شما هدایت کند. برای اینکه بتوانید یک تصویر را در صفحه وب به شکل مطلوب برای موتورهای جستجو معرفی کنیم باید نکاتی را رعایت کنیم که در این مقاله شرح آنها را خواهیم آورد.

در نامگذاری تصویر توصیف آن را بیاورید

موتورهای جستجو هنوز آنقدر پیشرفت نکرده اند که بتوانند محتوای تصویر شما را بفهمند. حتی موتورهای هوش مصنوعی گوگل تنها می توانند تصویری شبیه به یک تصویر را با آنالیز پیکسلی آن پیدا کنند. اینکه این تصویر در چه موردی است را شما باید به موتورهای جستجو بگویید. یکی از راه های گفتن این موضوع نام فایل تصویری شماست. بنابر این حتما باید کلمه کلیدی مرتبط با صفحه تان و البته با ارزشی که توسط کاربران جستجو می شود تا به مطلب شما برسند را در نظر گرفته و توصیفی از آن را برای نام فایل انتخاب کنید.

قواعد نام گذاری تصویر:

  • انگلیسی باشد
  • در بین کلمات به جای فاصله از - استفاده کنید
  • از کلمات کلیدی و مهم در نامگزاری استفاده کنید.

بهینه سازی تصویر برای موتور جستجو

صفت alt تصویر را هوشمندانه پر کنید

کار ویژه ی صفت alt  اینست که اگر تصویر لود نشد، محتوای این صفت نمایش داده شود. اما غیر از این کاربرد در حال حاضر محتوای این صفت به موتورهای جستجو می گوید که این تصویر حاوی چه موضوعی است و بدین ترتیب تصویر شما نیز در موضوع مورد نظر رنک گرفته و کاربران جستجوگر در آن موضوع را به سمت صفحه شما هدایت می کند.

ابعاد تصویر هم برای seo مهم است؟

اینکه اندازه یک تصویر 400 پیکس باشد یا 4000 پیکسل برای موتورهای جستجو مهم نیست. آنچه آنها بررسی می کنند اینست که محتوای صفحات وب شما برای دستگاه های مختلف با صفحه نمایش های مختلف بهینه نمایش داده شود. بنابر این اندازه تصویر باید به کمک css برای تمامی اندازه ها بهینه شده باشد و ظاهر سایت را زشت نکند. هم چنین گاهی برای یک محصول چند تصویر از زوایای مختلف می گذارید. گذاشتن یک نام برای همه و یا صفت alt یکسان برای همه اصلا درست نیست و بهتر از توصیفات برای نام گذاری و صفت alt بهره ببرید.

تصویر مناسب موتور جستجو

حجم تصاویر چه قدر باشد

تصاویر صفحات وب سایز بالایی ندارند. حتی اگر اندازه ی بزرگی داشته باشند بهتر است آنها را با نرم افزارهای کمکی کم حجم کنید. به جز صفحاتی که کار اصلی آنها ارائه عکس و تصویر است معمولا تصاویر دیگ صفحات وب کمتر از مگابایت و در حد چند کیلو بایت است. سایت های فروش یا ارائه رایگان عکس هم معمولا از نسخه کم حجم عکس استفاده کرده و تصویر با کیفیت را به عنوان فایل ضمیمه می کنند. استفاده از تصاویر حجیم سرعت لود صفحه وب سایت شما را پایین می آورد و این باعث دلزدگی کاربر می شود. همین امر باعث می شود موتور جستجو صفحه شما را برای کاربر نمایش ندهد.

اگر خواستید از تصویر برای صفحه وب تان استفاده کنید که حجم زیادی دارد از ابزارهای آنلاین فشرده سازی مانند Tinyjpg استفاده کنید و یا با نرم افزار فوتوشاپ تصویرتان را save for web کنید.

فرمت تصویر

از تصاویری استفاده کنید که با فرمت رایج ذخیره شده اند. سه فرمت رایج png,jpg,gif هستند که تمامی مرورگر ها با آنها هماهنگ باشند.

ساخت thumbnail  از تصاویر

در صفحات اصلی یا صفحاتی که محصولات را دسته بندی می کنید از سایز کوچک تصویر استفاده کنید. تصویر thumbnail یا همان تصویر بندانگشتی نسخه ای کوچک و کم حجم از تصویر اصلی تان است. وقتی می خواهید از سایز کوچکی از یک تصویر استفاده کنید می توانید آن را به کار ببرید. برای ساخت تصویر بند انگشتی می توانیداز ابزارهای آنلاینی هم چون pixlr,fotor استفاده کنید.

از تصاویر خود sitemap بسازید

از طریق فایل image-sitemap.xml می توانید به موتورهای جستجو تمامی تصاویر سایت تان را معرفی کرده نام و توصیف آن ها را بگویید. این فایل به آنها تمامی تصاویرتان را معرفی می کند. بدین ترتیب خزنده های گوگل تصاویر سایت شما را که تاکنون پیدا نکرده اند را کشف می کنند.

تعداد بازدید: 2722
4.0/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification