ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0
روش ساخت و نکات مهم در مورد نقشه سایت

نقشه سایت sitemap چیست        

نقشه سایت یک فایل متنی است که معمولا از نوع XML می باشد که تمام آدرس ها و صفحات وبسایت (URL) را شامل می شود. وجود نقشه سایت بسیار ضروری است مخصوصا برای کمک به کرالر های موتور های جستجو. نقشه سایت به موتور های جستجو آدرس صفحات جدید، صفحات حذف شده یا ادیت شده را مشخص می کند. همچنین می تواند شامل اطلاعات کامل تری از قبیل ارتباط صفحات با هم یا اولویت صفحات نیز باشد. سایت های که به صورت مستمر و منظم به روز رسانی می شوند حتما باید یک نقشه سایت استاندارد داشته باشند.

ساختار و محتویات استاندارد یک نقشه سایت    

فرمت و ساختار نقشه سایت از قواعد فایل های XML پیروی می کند. اطلاعات داخل تگ یا برچسب هایی قرار می گیرند که هر تگ معنایی دارد. معمولا تگ های زیر در یک نقشه سایت استفاده می شود:

  • Loc: لینک و آدرس صفحه
  • Lastmod: زمان آخرین ویرایش صفحه
  • Priority: میزان اولویت صفحه که عددی بین 5 تا 1 بصورت اعشاری می باشد
  • Change freq: زمان تغییرات و ویرایش صفحه را مشخص می کند. مثلا روزانه، هفتگی، ماهیانه...

استفاده از همه این تگ ها اجباری نیست. تنها تگ اجباری loc می باشد. بقیه تگ ها اختیاری است و در صورت لزوم باید وارد شوند. استفاده بی مورد و بی هدف از بعضی تگ ها باعث گمراهی کرولر می شود و در صورت متوجه شدن باعث نادیده گرفتن نقشه سایت می شود.

آدرس ها باید فقط برای یک دامنه باشند. درصورتی که چند دامنه را روی هاست پارک کرده اید فقط یکی را به عنوان دامنه اصلی در نظر بگیرید و آدرس های نقشه سایت و منوی سایت را بر اساس آن دامنه ایجاد کنید.

حداکثر طول یک آدرس 2048 کارکتر می باشد. نقشه سایت بهتر است در ریشه root هاست قرار گیرد. البته می توان در فلدری دیگر نیز قرار داد و از طریق فایل robots.txt آدرس آن را مشخص کرد.

 

 

نقشه سایت ایندکس index sitemap    

در یک نقشه سایت بهتر است بیش از 5000 آدرس قرار نگیرد. در صورتی که صفحات سایت بیشتر از این تعداد است باید از چند نقشه سایت استفاده کرد. برای این کار یک نقشه سایت اصلی به عنوان ایندکس ساخته می شود و آدرس سایر نقشه های سایت داخل آن قرار می گیرد. از تک lastmod برای مشخص کردن آخرین زمان به روز رسانی هر نقشه سایت می توان استفاده کرد.

سایت مپ برای فایل های وبسایت  

استفاده از نقشه سایت فقط برای آدرس های URL وب کاربرد ندارد. بلکه می توان آدرس فایل های قرار گرفته در وبسایت را نیز در نقشه سایت مشخص کرد. مثلا فایل های تصاویر، pdf، video و ... موتورهای جستجو علاوه بر آدرس  صفحات فایل های وبسایت را نیز ایندکس گذاری می کنند و در جستجوی تصاویر و فایل ها و ویدئو ها به عنوان خروجی به کاربر نشان می دهند، در صورتی که فایل های متنوعی در وبسایت آپلود کرده اید برا مطلع کردن موتوررهای جستجو حتما از نقشه سایت فایل ها استفاده کنید.

نحوه ساخت نقشه سایت  

می توان به صورت دستی یک نقشه سایت را ایجاد کرد و هر بار که صفحه ای جدید ساخته می شود آن را به انتهای فایل sitemap.xml اضافه نمود. البته انجام این کار وقت گیر است. در cms های آماده ابزار ها و پلاگین های متعددی برای ساخت مپ وجود دارد که از آن ها می توان استفاده کرد. همچنین ابزار های آنلاینی هست که با کمک آن ها میتوان خروجی سایت مپ گرفت . با یک سرچ ساده در گوگل به راحتی تعداد زیادی از این وبسایت ها را می توانید پیدا کنید. بعد از طراحی سایت و ساخت سایت مپ در گوگل وبمستر تولز یا وب مستر موتور جستجوی Bing می توان آدرس آن را اضافه کرد. با این کار نقشه سایت به آن موتور جستجو معرفی می شود. اگر خطایی در آن وجود داشته باشد معمولا در این بخش قابل مشاهده خواهد بود.

تعداد بازدید: 2338
2.6/5 (5 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification