ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
1


چک لیست پروازی طراح وب

من همیشه در وب‌سایت‌ها دنبال این نکته‌ها می‌گردم:
1. طراحی/ ساختار تمیز با قابلیت به روز‌رسانی آسان.
2. قابلیت استفاده خوب در طراحی وب- و هر چه به این مقوله ربط داشته باشد.
3. صفحات «سبک» با بارگذاری سریع.
4. استفاده هوشمندانه از تکنولوژی- استفاده از فلش زمانی که به آن احساس نیاز می‌کنید نه وقتی می‌خواهید یک معرفی «با حال» داشته باشید!
5. توانایی وب‌سایت در انتقال معنا/ پیام وب‌سایت در کمترین سرعت، اگر چه فوراً نباشد.


1. طراحی/ ساختار تمیز با قابلیت به روز‌رسانی آسان

تا همین چند سال پیش وب پر بود از موش‌های رقصان، کره‌های در حال چرخش و کارگران ساختمانی متحرک، از آن موقع تا حال خیلی چیزها تغییر کرده و این روز‌ها اصول طراحی وبسایت در واقع روی استفاده مفید‌تر متمرکز شده است ... شگفت انگیز است!
 
مشکلی که این روز‌ها در بسیاری از وب سایت‌ها پیدا می‌کنیم این است که چندان انعطاف پذیر طراحی نشده‌اند. وب‌سایت‌ها به طور مداوم تغییر می‌کنند، بنابراین اگر می‌بینید که برای قرار دادن یک دکمه ناوبری جدید در سایت کلی کار باید انجام دهید، وقتش شده که در طراحی‌تان تجدید نظر کنید. باید امکان این را داشته باشید که آزادانه و بدون هیچ مشکلی عناصری را به صفحه اضافه کرده یا از آن حذف کنید.


2. قابلیت استفاده خوب در طراحی- و هر چه به این مقوله ربط داشته باشد

قابلیت استفاده از این واژه‌های گنگ جدیدی است که مردم علاقه زیادی به کاربرد آن‌ها دارند. اما کلمه فوق به چه معناست؟مخلص کلام این‌که، قابلیت استفاده اشاره دارد (در طراحی وب‌سایت) به چگونگی استفاده راحت از صفحه توسط مراجعه کنندگان به آن... و در کل، یعنی قابلیت استفاده از آن چگونه است. اگر کسی برای پیدا کردن لینک «صفحه اصلی» یا اطلاعات تماس‌تان باید کل صفحه را زیر و رو کند، پس یعنی سایتتان مشکل قابلیت استفاده دارد.


3. صفحات «سبک» با بارگذاری سریع

این یکی از قدیمی‌ترین قوانین طراحی وب است! اگر بارگذاری سایت‌تان بیش از 10 ثانیه طول بکشد، مردم مثل برق و باد سایت‌تان را ترک خواهند کرد.
این مشکل این روزها چندان جدی نیست چون اغلب مردم اینترنت با قابلیت اتصال و سرعت بالا دارند. از همه گذشته، این روز‌ها در عصر دانلود فیلم‌های HD و یوتیوب هستیم. با این حال، یادتان باشد، سرعت بارگذاری هنوز هم موضوع مسئله سازی است، بنابراین مطمئن شوید که با یک اینترنت سرعت پایین [به اصطلاح گازوئیلی] بارگذاری وب‌سایت‌‌تان را بررسی کنید.


تست سرعت وب‌سایت

اگر اینترنت‌تان فوق العاده سریع است، با نرم افزار‌های خاصی می‌توانید اتصالات کندتر را روی کامپیوترتان شبیه سازی کنید. به عنوان مثال، اپل دارای برنامه‌ای است (Network Link Conditioner) که می توانید به صورت رایگان آن را روی کامپیوتر مک خود نصب کرده و سرعت ارتباط اینترنتی را از روی کامپیوترتان تنظیم کنید. می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که سرعت اتصالتان را شبیه DSL، 3G یا غیره کند.


4. استفاده هوشمندانه از تکنولوژی

استفاده از فلش زمانی که به آن احساس نیاز می‌کنید نه وقتی می‌خواهید یک معرفی «با حال» داشته باشید!
فکر کنم این مسئله برای اکثریت واضح است. همه فناوری مورد استفاده برای طراحی وب‌سایت فقط ابزار هستند؛ ما زمانی از یک پیچ گوشتی استفاده می‌کنیم که به آن نیاز داریم، نه این‌که چون دوست داریم از آن استفاده کنیم (البته، من معروف هستنم به این‌که با پیچ گوشتی میخ می‌کوبم و با چاقوی قصابی چوب می‌برم). چیزی که می‌خواهم بگویم این است که بگذارید هدف از طراحی وب‌سایت به شما بگوید از چه فناوری استفاده کنید، نه مد روز زمان طراحی.


5. توانایی وب‌سایت در انتقال معنا/ پیام وب‌سایت در کمترین سرعت، اگر چه فوراً نباشد

یکی از چیزهایی که در زمان گشت و گذار در وب روی اعصابم می‌رود وقتی است که در ورود به سایتی متوجه نمی‌شوم سایت در مورد چیست. (خوب، شاید پنجره‌های پاپ آپ بدتر از آن باشند، اما هنوز هم این موضوع من را اذیت می‌کند!) به طور معمول، من به این سایت‌ها می‌گویم سایت‌های «هُنَریک»، که طراحی آن‌ها خیلی قشنگ و چشم نواز است اما برای این‌که بفهمید چی می‌خواهد بگوید، باید همه سایت را با بیل و کلنگ بکنید، شاید چیزی از آن در بیاید.
اطمینان حاصل کنید که بازدید‌کنندگان‌تان، وقتی به سایت‌تان سر می زنند، براحتی خواهند فهمید در سایت شما چه خبر است (و چرا) در غیر این صورت نخواهید توانست پیام‌تان را انتقال دهید چون تا به خودتان بجنبید، بازدید‌کنندگان سایتتان را ترک کرده اند.

 

تعداد بازدید: 3298
4.5/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification