ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0

Redis مخفف Remote Directory Server و یک بانک اطلاعاتی مقیم در حافظه از نوع NoSql است. ردیس رایگان و Open Source است و بر مبنای key,value کار می کند و امکان کلاستربندی را نیز دارا می باشد و از اکثر زبان های برنامه نویسی مثل c ,c ,c# ,php ,Ruby ,Perl ,java,js  پشتیبانی می کند. Redis مناسب وبسایت هایی است که نیاز به پاسخگویی حجم بالای درخواست دارند و لازم است بعضی نتایج کوئری ها را هر چند دقیقه یا چند ساعت یکبار ذخیره کنند تا از اجرای مکرر آنها جلوگیری شود. در واقع واسطه ای بین درخواست ها و بانک اطلاعاتی اصلی است و به دلیل اینکه در حافظه مقیم است (in memory data struture) سرعت پاسخگویی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. Redis علاوه بر ذخیره مقدار رشته، ساختارهای داده ای مثل لیستی از رشته ها، مجموعه ای از رشته ها، Hash table که شامل مقادیر key,value باشد را نیز پشتیبانی می کند.

کاربرد های Redis

کاربردهای Redis

Redis کاربردهای زیادی دارد از جمله:

  1.  سیستم کش (session cache) که دارای ماندگاری اطلاعاتی بالایی است.
  2. کش تمام صفحه (Full page cache) که جهت جلوگیری از اجرای متعدد صفحات می توان محتوای صفحه را به صورت کامل ذخیره کرد تا از مراجعه مدوام به DB جلوگیری شود و سرعت بارگزاری بالا برود.
  3. صفها (Queues) که می توان یک صف از وظایف (Tasks) ایجاد کرد و آنها را به نوبت اجرا کرد.

یک مثال واقعی از کاربرد Redis

فرض کنید یک وبسایت خبری چند زبانه دارای بخش های خبری مختلف امکان جستجو و فیلتر اخبار را در وبسایت گذاشته و کاربران می توانند بر اساس زبان، بخش، تاریخ و ... اخبار را جستجو و فیلتر کنند. در صورتی که تعداد کاربران جستجو کننده زیاد باشد باشد فشار زیادی به بانک اطلاعاتی می آید اما اگر نتایج جستجو را هر 15 دقیقه یکبار تولید و در حافظه ذخیره کنیم سرعت جستجو بسیار زیاد خواهد شد. با کمک Redis برای هر جستجو پارامترهای زبان، گروه خبری، تاریخ خبر را به صورت یک رشته سر هم کرده که Key جستجومی شود و value خروجی این جستجو خواهد شد. اگر کلید جستجو در Redis بود مقدار آن را به عنوان خروجی به کاربر می دهیم در غیر این صورت به DB مراجعه می کنیم، نتیجه را به کاربر بر می گردانیم و در Redis  ذخیره می کنیم.

تعداد بازدید: 2498
4.0/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification