ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
2
تعریف هاست و دامنه

دامنه چیست؟ 

به آدرس سایت دامنه می گویند. هر فرد حقیقی و حقوقی پیش از اینکه برای طراحی وبسایت خود برنامه ریزی کند باید به دنبال یک آدرس دامنه ی مناسب باشد. مثلا سایت www.yahoo.com که دامنه ی آن yahoo.com است. دامنه یکی از مهمترین قسمت های سایت و URL است. در ادامه به تفضیل پسوند های مختلف دامنه را توضیح خواهم داد. برای ثبت نام دامنه لازم است ابتدا مشخصات خود را در پایگاه Whois ثبت کنید تا از دزدیده شدن دامنه شما جلوگیری شود.
Whoisچیست و کجاست؟ Whois یک پایگاه وابسته به سازمان ثبت نام دامنه است که با جستجوی دامنه، مشخصات مالک و ثبت کتتده ی آن نمایش داده می شود.
 Sub Domain چیست؟
نامی که قبل از نام اصلی قرار می گیرد و با نقطه جدا می شود. مثلا demo.edex.ir ، edex نام دامنه اصلی و demo ساب دامین است.
DNS دامنه چیست؟ مثل آجرهای یک خانه است. آدرس DNS ها ممکن است به شکل زیر باشد:
ns1.server.com
ns2.server.com
برای ارتباط بین هاست و دامنه ی شما DNS تنظیم می شود. سرور های ns1 ممکن است قطع باشند به همین دلیل باید ns2 کار کند. با از بین رفتن Data Center هاست شما، DNS هم از بین می رود تا دامنه ی شما دزدیده نشود.
تاریخچه :
اولین نام دامنه تجاری (.COM)  در ۱۵ مارس ۱۹۸۵، به نام سیمبولیکس توسط یک شرکت سیستم‌های رایانه‌ای به نام Symbolics در کمبریج ماساچوست ثبت شد.
در ۱۹۹۲ و تنها با گذشت 7 سال کمتر از ۱۵۰۰۰ دامنه.COM ثبت شده بود. در سال 2009، 192 میلیون نام دامنه وجود داشت که بخش بزرگی از آنها دامنه پرطرفدار.COM بود. 


کاربرد دامنه ها
.com:  رایج ترین و پرکاربردترین دامنه برای سایت هاست که مخفف Commercial به معنای تجاری است. البته در بسیاری از سایت های همه منظوره نیز از پسوند com استفاده می شود.
.net:  مخفف واژه Network به معنی شبکه می باشد برای شر کت های اینترنتی و ارائه دهنده ی خدمات وب و اطلاع رسانی استفاده می شود.
.org:  اختصار واژه Organizations به معنی سازمان و تشکیلات‌ میباشد که بیشتر توسط سازمان ها و شرکت های غیر تجاری و بعضا تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
.info: اختصار واژه Information  به معنی اطلاعات می باشد که شامل تمامی سایت هایی است که در امر اطلاع رسانی فعالیت می کنند.
.gov:  اختصار واژه Government به معنی دولت می باشد و پسوند مربوط به سایت های نهادهای دولتی است.
.edu:  مخفف واژه Education به معنی آموختن دانش می باشد و پسوند مود استفاده برای پایگاه های اموزشی است.
.biz:  مخفف Business به معنی تجارت می باشد که مخصوص سایت های تجارت الکترونیک می باشد.
.web:  سایت هایی که به مباحث Web می پردازند.
.name: برای اشخاص حقیقی ایجاد شده و مخصوص هر فردی است مه می خواهد وب سایت شخص ی خودش را داشته باشد.
.int:  اختصار واژه International به معنی بین المللی می باشد سایت های حوزه ی سازمان های بین المللی را شامل می شود.
.travel: مختص شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد.
.mobi:  برای پایگاهای فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد.

هاست یا Host یعنی چه؟

همانطور که متوجه شدید، هاست و دامنه باهم ارتباط دارند. هاست در لغت به معنای میزبان است ولی در دنیای اینترنت به فضای اختصاص یافته به یک وب سایت می گویند. شرکت های ارائه دهنده ی میزبانی که غالبا سرورهایی در معروف ترین و مجهزترین Datacenter های جهان دارند، خدمات میزبانی را ارائه می دهند. هاست مانند هارد دیسک کامپیوتر عمل کرده به شما فضایی می دهد تا عکس ها، فایل ها و تمامی اطلاعات خود را برای بازدید شبانه روزی سایت شما در سرارسر دنیا قرار دهید.
هاست VPS چیست؟
 VPS مخفف عبارت Virtual Private Server است. VPS ها با استفاده از platform های مجازی سازی روی یک سرور قدرتمند قرار می گیرند. به همین دلیل ارزان تر از سرور های اختصایی هستند. Vps همانند سرورهای اختصاصی تمامی دسترسی ها را به مالک خود می دهد و هیچ تفاوتی برای configuration با سرور های اختصاصی ندارد. از کاربرد های مهم vps این است که اگر نیاز باشد برنامه ای را به طور دائم اجرا کنیم و سیستم خاموش نشود می توان از vps ها استفاده کرد. تمامی سرور های مجازی که روی سرور اصلی نصب می شوند جداگانه عمل کرده و ربطی به یکدیگر ندارند.

خصوصیاتی که به هنگام اجاره ی یک هاستینگ باید توجه کنید:

  • میزان Quata یا همان فضا مثلا 1 مگابایت و ...
  • نوع هاست که ویندوز است یا لینوکس
  •  کشوری که سرور هاستینگ در آن است
  • اکانت‌های ایمیل آن چقدر است؟
  •  دیتابیس‌های آن چقدر است؟
  •  پهنای باند یا همان میزان اطلاعاتی که در یک ماه ارسال و دریافت می کند.
  •  از چه زبان های برنامه نویسی ای پشتیبانی می کند؟
تعداد بازدید: 6672
3.8/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification