ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0

مفاهیم پایه: قسمت 1


آشنایی با نام دامنه، سرور های وب و میزبانی وب‌سایت


فرض کنیم که چیزی راجع به عملکرد داخلی اینترنت نمی‌دانید؛ شاید حتی ندانید مردم چطور وارد یک وب سایت می‌شوند، وب‌سایت‌ها در واقع در کجا قرار دارند، یا اصلاً در وهله اول وب چیست...
در این مقاله می‌خواهم حداقل نیاز برای آشنایی با وب را در اختیارتان قرار دهم تا بتوانیم خیلی زود سراغ موضوع طراحی وب‌ سایت برویم. سراغ جزییات خسته کننده که همه افراد با مطالعه آن هوابشان خواهد گرفت نمی‌روم، در عین حال مطالب به قدر کافی گویا هستند که براحتی از چند و چون ماجرا سر در بیاورید.
وب چیست؟
به طور خلاصه، وب مجموعه‌ای از رایانه‌های متصل به یکدیگر است که در حال گفتگو با یکدیگرند. رایانه‌ها (در وب) به طور معمول توسط خطوط تلفن، سیگنال‌های دیجیتال ماهواره ای، کابل و انواع دیگری از مکانیسم‌های انتقال داده به یکدیگر متصل می‌شوند. «مکانیسم انتقال داده» عبارتی است که بچه ...‌خوان‌ها برای این جمله به کار می‌برند: روشی برای انتقال اطلاعات از نقطه به نقطه به نقطه و الی آخر.
رایانه هایی که وب را تشکیل می‌دهند می‌تواند تمام وقت (بیست و چهار ساعته و هفت روز هفته) متصل باشند یا می شود آن‌ها را فقط به صورت زمان‌های محدود متصل نمود. رایانه هایی که همیشه متصل هستند به طور معمول «سرور» نامیده می‌شوند. سرور‌ها رایانه‌های هستند درست مثل همینی که دارید این مقاله را از روی آن می‌خوانید، البته با یک تفاوت عمده، آن هم این که روی آن‌ها نرم افزاری مخصوص نصب شده که نرم افزار «سرور» نامیده می‌شود.
عملکرد نرم افزار/ برنامه سرور چیست ؟
نرم افزار سرور برای «خدمت رسانی» به صفحات وب و وب‌سایت‌ها ایجاد شده است. در واقع، رایانه سرور مجموعه‌ای است از وب‌سایت‌های بارگذاری شده بر روی آن که منتظر درخواست افراد (از طریق مرورگرهای وب) جهت ارسال صفحه‌ای خاص می‌ماند. زمانی که مرورگر یک صفحه درخواست کرد سرور آن را می‌فرستد.
وب گشت  چگونه یک وب‌سایت را پیدا می‌کند؟
کوتاه‌ترین پاسخ این سئوال این است: با تایپ کردن یک و به عبارت دیگر نشانی وب‌سایت. بنابراین برای مثال، اگر بخواهید وب‌سایت edex.ir را پیدا کنید، نشانی آن را در نوار نشانی مرورگرتان تایپ کرده یا شاید هم از لینک «  favorites » ها یا « bookmarks » تان به سایت edex.ir استفاده می‌کنید. راه‌های دیگری هم برای پیدا کردن وب‌سایت‌ها وجود دارد (مثل موتورهای جستجو) اما پشت صحنه همه گونه‌های رسیدن به یک وب‌سایت رفتن به نشانی رسمی وب‌سایت است. این یکی، آخرین جزئیات ...خوان پسند ما را هم رو می‌کند: یک وب‌سایت چطور نشانی رسمی دریافت می‌کند ‌که بقیه وب بتوانند آن را پیدا کنند؟
ثبت نام دامنه
اگر تا حالا نمی‌دانستید این ثبت دامنه کذایی چه جور چیزی است... احتمالا الان هم آن را نخواهید فهمید! در هر صورت، ثبت نام دامنه یک نشانی رسمی در شبکه جهانی وب ‌برای وب‌سایت‌تان اختصاص می‌دهد. با این نشانی «رسمی» بقیه وب خواهند توانست شما را پیدا کنند.
همان‌طور که نشانی خانه شما در دنیای واقعی منحصر به فرد است، همینطور هم نمی‌توان در اینترنت از نشانی تکراری استفاده کرد، در غیر این صورت هیچ کس نخواهد فهمید کجا برود! به عبارت دیگر، دامنه‌ها نشانی‌های منحصر به فرد در وب هستند.
چرا ثبت نام دامنه هزینه دارد؟
اگر شما بخواهید در وب یک نشانی منحصر به فرد، یعنی یک نام دامنه، داشته باشید، «مالکیت آن» سالیانه چند دلار ناقابل هزینه خواهد داشت. هزینه ثبت نام دامنه از کمتر از 10 دلار تا حدود 30 دلار در هر سال متفاوت است. می‌توانید دامنه را از 1 تا 10 سال ثبت کنید.
دلیل هزینه‌بر بودن آن این است که «دفتر نشانی» مرکزی (چیزی شبیه به دفتر تلفن) حاوی همه دامنه‌های جهان نیاز به روز‌آمد کردن دارد و خب، بالاخره هزینه آن را یک کسی باید بپردازد! ممکن است متوجه شده باشید که در این میان یک تکه اطلاعات اضافه هم پراندم: غول «دفترچه نشانی» دامنه‌های وب.
پس این یکی آخرین بیت اطلاعات ... خوان پسند ما می‌شود: وقتی نام دامنه‌ای را تایپ می‌کنید یا روی لینک وب‌سایتی کلیک می‌کنید، مرورگر شما از سرور‌ها می‌پرسد این نام دامنه خاص در کجا نشسته (در وب) است و پس از آن سرور‌ها خواهند توانست به مرورگر بگویند کجا برود که این کار از طریق مراجعه آن‌ها به همان دفترچه نشانی غول پیکر انجام می‌پذیرد که قبلاً اشاره کردم.

 

تعداد بازدید: 3233
نویسنده: رحیم عسگری
3.5/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification