ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0
آیا رنگ خاص باعث تغییر رفتار بازدید کنندگان وب سایت می شود

رنگ ها برای جلب توجه و رضایت کاربران در وب سایت بسیار مهم است

رنگ ها پتانسیل برقراری ارتباط با کاربران را دارند و در چیدمان اولیه صفحه اول تاثیر می گذارند. چگونگی قرار گرفتن و چیدمان صفحه نخست به عنوان یک محرک، بر نحوه پاسخ به محرک دیگر تأثیر می گذارد. از این طریق مواجه شدن با یک رنگ خاص می تواند به توجه بازدید کننده نسبت به سایت اثر بگذارد، با این روش واکنش عاطفی نسبت به یک رنگ را می توان در تعامل مثبت یا منفی در وب سایت متوجه شد.

تلاش های زیاد اما ناموفقی برای طبقه بندی واکنش های مصرف کننده به رنگ های مختلف فردی صورت گرفته است. این یافته ها نشان داد که واکنش ها نسبت به رنگ های مختلف به نسبت تجربیات شخصی طراحی شده است، بنابراین نمی شود که به صورت جهانی رنگ خاصی را مورد توجه قرار داد.

واکنش کاربران به هر یک از رنگ ها مطلق نیست. هیچ ترجیح جمعی برای یک رنگ نسبت به رنگ دیگر وجود ندارد و شواهد بسیار اندکی برای تأیید این امر وجود دارد که یک دکمه سبز رنگ برای جلب توجه بهتر باعث می شود مردم به طور کلی یک محصول را بیشتر از محصولی که با رنگ زرد است خریداری کنند. حقیقت موضوع این است که برخی از رنگها در برخی موقعیت های خاص مورد علاقه قرار می گیرند، بنابراین می شود گفت که برخی از رنگ ها در برخی از متن ها بیشتر از بقیه به چشم می آیند و مورد پسند واقع می شوند.

برای مثال، ماندل و جانسون در (2002) نشان دادند که رنگها و تصاویر پس زمینه در وب سایت می توانند به عنوان اقدامات اولیه مؤثر در  پبدا کردن علاقه های کاربر باشند. به طور مثال، "کاغذ دیواری" در وب سایت خودرو با رنگ های سبز با علائم دلار با موفقیت درج روبرو شده، در حالی که رنگ های قرمز و نارنجی، ایمنی را در اولویت قرار می دهند.

به همین ترتیب، گورن و همکارانش در (2004) نشان دادند که رنگ بر سرعت درک صفحه های وبسایت در طراحی سایت تأثیر بالایی دارد و این تأثیر از احساس آرامش نشأت می گیرد. پس می توان گفت که ما در مورد مناسب بودن بین یک رنگ و زمینه ارائه آن صحبت می کنیم و نه در مورد تأثیر یک رنگ خاص.

هیچ ترجیح ذاتی در وبسایت نسبت به یک رنگ خاص وجود ندارد

یکی از مشتریان یک آزمایش A / B را اجرا کرد تا در مورد اثربخشی یک رنگ در مقایسه با دیگری اطلاعات کسب کند. نتایج قطعی بود: CTA آبی نرخ تبدیل را 20 درصد افزایش داد. این نتایج ممکن است بیشتر طراحان وبسایت را به این نتیجه برساند که یک CTA به رنگ آبی منجر به نرخ تبدیل بالاتری در مقایسه با رنگ قرمز است و از ایین اطلاعات در وب سایت های دیگر استفاده کند.

با این حال. یک نگاه دقیق تر به نقشه های حرارتی "حرکت ماوس" نشان داد که تفاوت نرخ تبدیل به دلیل ذهن خریدار است نه به دلیل رنگ CTA. بازدید کننده هایی که جذب نشده اند، الگوی متفاوتی از رفتار را نشان دادند. آنها بیشتر جهت گرا بودند، زمان بیشتری را برای هر قسمت از اطلاعات صرف می کردند و زمان فعالیت آنها به میزان قابل توجهی بیشتر بود.

از طرف دیگر، بازدیدکنندگانی که جذب شده اند تمایل بیشتری به خرید دارند و وقت کمتری را در صفحه می گذرانند و کمتر به جزئیات توجه می کردند.

تنها چیزی که می توان گفت این است که دکمه قرمز CTA برای برای خریداران تکانشی مناسب تر از رنگ آبی است. بنابراین، رنگ ها به تنهایی نمی توانند واریانس رفتار بازدید کنندگان را توضیح دهند. جذابیت یک رنگ خاص با توجه به طیف و جذابیت آن تعیین می شود و نه با توجه به اولویت بازدید کننده به آن رنگ خاص.

فرایند شناختی پشت احساس مناسب بودن رنگ

آنتونی جی، گرینوالد و همکارانش مشاهده کردند که مردم خیلی سریعتر بین چند ایده ای که قبلاً در ذهنشان وجود دارد ارتباط برقرار می کنند تا بین ایده هایی که ناآشنا هستند. نمونه ای از چنین ارتباط شناختی، پیوند محکمی است که ما بین "مرد" و "فوتبال" یا "زن" و "آرایش" داریم.

این بدان معناست که وقتی کلمه "فوتبال" را در کنار کلمه "مرد" مشاهده می کنیم، سریعتر واکنش نشان خواهیم داد تا در مقایسه با کلمه "زنان". اما اگر همان کلمه "زن" را در کنار کلمه "آرایش" بگذارید واکنش آن بسیار بالا تر می رود. زیرا در ذهن ما میزان ارتباط این ایده ها برای مردم با توجه به جنسیت و فرهنگ آنها متفاوت است.

در مورد رنگها هم همینطور است. واکنشهای ما نسبت به رنگها ناشی از پیوندهای مشروط بین یک رنگ خاص و آنچه این رنگ است بیان می کند. بنابراین، اگر صورتی به طور خودکار با دختران بسیار کوچک پیوند خورده باشد، از این اتصال به خوبی برای برقراری ارتباط و ارسال پیام به مشتری استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر در حال طراحی سایت جدیدی برای لباس دخترانه باشید، از مارک جدید به رنگ صورتی استفاده کنید.

وقتی چنین ارتباطی وجود داشته باشد، به نگرش مثبت تری نسبت به محصول منتهی می شود. بنابراین، ترکیبات متناسب با رنگ محصول بیشتر مورد پسند قرار می گیرند.

هیچ مجموعه ای از قوانین وجود ندارد که بتواند شما را در روند انتخاب رنگ مناسب در طراحی وب سایت راهنمایی کند. پس به این نتیجه می رسیم که در استفاده از یک رنگ خاص باید از تجربیات گذشته بهره برد، به انجمن های موجود تکیه کرد و از همه مهمتر، رنگ را متناسب متناسب با محصول انتخاب کرد.

تعداد بازدید: 1435
4.3/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification