ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0
تجربه کاربری (UX) چیست

User experience در ساده ترین تعریف همان خاطره ای است که در ذهن کاربر بعد از استفاده از یک محصول یا خدمات باقی می ماند. فرض کنید شما برای صرف نهار به یک رستوران می روید. بهنگام خروج از رستوران چیزی که در ذهن شما از کیفیت غذا، ظاهر و بهداشت رستوران، برخورد پرسنل رستوران و... به عنوان خاطره باقی می ماند، UX نامیده می شود.
در طراحی وب سایت مفهوم UX کلی تر و وسیع تر از UI می باشد و UI در واقع زیرمجموعه ی UX است. به عنوان مثال وقتی  شما از یک سایت فروشگاهی به صورت آنلاین محصول را خریداری می کنید ، اینکه چیدمان محصولات در سایت چگونه باشد و پروسه افزودن محصول به سبد خرید، ثبت فاکتور و در نهایت پرداخت اینترنتی، به گونه ای طراحی شده باشند که شما راحت بتوانید کار خرید و سفارش محصول را انجام دهید، به این معنی است که سایت فروشگاهی طراحی UX خوبه داشته است.

برای رسیدن به یک طراحی UX مناسب در وب سایت باید موارد زیر لحاظ شود:

طراحی تعاملی

تعامل به معنی دو طرفه بودن یک ارتباط است. این مسئله باعث جلب اعتماد کاربر می شود.

طراحی بصری یا طراحی دیداری

 نحوه استفاده از عناصر بصری مثل رنگ، نمادها،تصاویر برای انتقال یک پیام به کاربر را می گویند.

کاربرد پذیری

اینکه وب سایت چه اهدافی دارد و عناصر و المان های صفحه وب کاربر را برای رسیدن به هدف وب سایت یاری می کند یا نه.

قابلیت دسترسی

اینکه کاربر راحت به بخش ها و محتویاتی که نیاز دارد برسد وبتواند سریع و بدون کلنجار رفتن و صرف زمان زیاد صفحات سایت را پیمایش کند. عدم پیچیدگی و در دسترس بودن ابزارهای پیمایش برای رسیدن به این هدف بسیار مهم است.

بازخورد

وقتی UX طراحی می شود هرگز نمیتواند برای بار اول استفاده آنقدر کامل باشد که نیاز به اصلاح نداشته باشد. پس لازم است از کاربران بازخورد گرفته شود و نظرات آنها برای اصلاح طراحیUX استفاده شود.

ثبات و پایداری

یک وب سایت باید دارای یک قالب کلی باشد که دائما عوض نشود. اصلاح وب سایت امری طبیعی است اما اینکه دائما شکل کلی سایت تغیر کند حس خوبی به کاربر نمیدهد و وفاداری کاربر را نسبت به سایت کم می کند.

تعداد بازدید: 1232
2.5/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification