ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0
پنج مورد جهت بررسی وب سایت قبل از اجرا

وب سایت جدید شما کامل و آماده پخش است. اگر چه می توانید با فشار دادن یک دکمه وارد آن سایت شوید اما به معنای واقعی کلمه ده ها چیز وجود دارد که باید قبل از اتمام طراحی وب سایت و برقراری تماس، آن را بررسی و تأیید کنید. بررسی های بعد از طراحی سایت شامل چک کردن مواردی مانند زیبایی شناختی، محتوا و سبک گرفته تا بررسی های عملکردی، امنیتی، و بهینه سازی موتور جستجو (seo) متغیر است. اکثر توسعه دهنده ها و طراح سایت های معتبر تمام این موارد را برای بطور خودکار انجام می دهد. لازم به ذکر است بسیاری از موارد چک لیست کاملاً فنی هستند. اما تعدادی از موارد نیز وجود دارد که به نسبت یک وب سایت، باید آن را تأیید کنید تا مطمئن شوید که راضی هستید.

در این قسمت پنج مورد از گزینه های چک لیست آورده شده:

1. تغیر مسیر 301

اگر یک وب سایت را مجدداً طراحی کرده باشید، می خواهید تغیر مسیر 301 را تنظیم کنید. دلیل این امر اینست که صفحات وب سایت فعلی توسط موتورهای جستجوگر ایندکس شده اند و آنها نوعی رتبه صفحهمرتبط دارند که احتمالاً می خواهند آن را حفظ کنند. هنگامی که وب سایت را به روز می کنید، احتما اینکه این صفحات دیگر وجود نداشته باشد زیاد است.

به عنوان مثال، در وب سایت فعلی در مورد شرکت خود واقع درwww.domain.com/about/ ، یک صفحه درباره ما دارید و در وب سایت جدید، این صفحه به www.domain.com/company-profile/  تغییر یافته است، شما می خواهید در مورد حرکت سایت به موتورهای جستجو گوش زد کنید. تغییر مسیر 301 در اصل به موتورهای جستجو می گوید که صفحات مربوطه در سایت قدیمی و در سایت جدید مستقر هستند. به این ترتیب ممکن است درجه صفحه از یکی به دیگری منتقل شود و گم نشود. حتما از توسعه دهنده یا طراح وب سایت خود بخواهید که این مورد را برای شما تنظیم کند.

2. تحلیلی

داشتن یک وب سایت جدید خیلی عالی است، اما وقتی نصب آن آنالیز باشد بهتر است. Analytics انواع مختلفی از اطلاعات مفید مانند مکان بازدید کنندگان وب سایت را به شما می گوید، از کدام صفحه بازدید می کند، وب سایت را از آنجا ترک می کند و غیره.

نصب آنالیتیک ممکن است توسط توسعه دهنده وب سایت به صورت خودکار انجام نشود، بنابر این باید بررسی کنید که این وضعیت چیست. Google یک ابزار رایگان تحلیلی است (https://www.google.com/analytics/) که این امکان را ارائه می دهد که نصب آن بسیار ساده شود. توصیه می شود که از مورد حتما استفاده کنید و اگرتمایل دارید نیز می توانید از ابزارهای تحلیلی پیشرفته اما پولی بیشتری که در آنجا وجود دارد نیز استفاده کنید.

3. مرورگرها و دستگاه ها

این کار توسط توسعه دهنده یا طراح سایت انجام می شود اما هیچ گونه تضمینی در بررسی این که شما از کار انجام شده راضی هستید یا نه وجود ندارد. زیرا به عنوان یک وب سایت، نمی توان از این امر صرف نظر کرد. فقط به این دلیل که از Firefox به عنوان مرورگر پیش فرض خود استفاده می کنید و تلفن شما مثلا Samsung Galaxy S نیست، این به معنای آن نیست که همه افراد این کار را انجام دهند. مشتریان شما از انواع مرورگرها و دستگاه ها استفاده می کنند، بنابراین مهم است که سایت روی همه دستگاه ها کار کند.

برای مرورگرها، می خواهید وب سایت خود را در Chrome ، Firefox ، Internet Explorer و Safari بررسی کنید. برای دیدن اینکه کدام مرورگرها مناسب است و باید روی آن تمرکز کنید، تجزیه و تحلیل کنید و وب سایت فعلی خود را بررسی کنید تا ببینند اکثر مردم هنگام مراجعه به سایت از چه مواردی استفاده می کنند.

همچنین باید سایت خود را در برخی تلفن ها و رایانه های لوحی نیز بررسی کنید. البته بررسی تمامی این ها همه با هم غیرممکن خواهد بود، البته ابزارهای مرورگر مفیدی وجود دارد که می توانید برای راحت شدن کارتان از آنها استفاده کنید.

مطمئن باشید همه چیز را بررسی می کنید نه فقط سرسری این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، فرمهایی را که ممکن است داشته باشید پر کنید و مطمئن شوید که آنها کار می کنند. آیا اعتبار سنجی فرم کار می کند؟ پاسخ ایمیل دریافت کردید؟ جستجو را انجام دهید، از نقشه استفاده کنید، نسخه مطبوعاتی و غیره را به طور خلاصه بارگیری کنید، حتماً ویژگی های تعاملی و همچنین سبک و ارائه را بررسی کنید.

 

4. عملکرد

این روزها سرعت بسیار مهم است. این مورد می تواند به معنای تفاوت بین نرخ گزاف گویی بالا و نرخ پایین باشد. حتی رتبه صفحه شما تحت تأثیر سرعت سایت قرار دارد.

ممکن است بررسی این مسئله قبل از اجرای زنده و قبل از اتمام طراحی سایت دشوار باشد، زیرا قبل از راه اندازی سایت احتمالاً روی یک سرور توسعه دهنده مرحله بندی نشسته است، بنابراین ممکن است نتایج دقیق نباشد. شما می توانید به محض این که سایت به صورت زنده اجرا شد آن را بررسی کنید.  ابزارهای مختلفی برای این کار در دسترس است. یک مورد مفید توسط Google در اینجا ارائه شده است: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

5. در زمان مناسب زندگی کنید.

در آخر اینکه حتی اگر وب سایت آماده است و در پایان کار بررسی و تأیید شده است، توصیه نمی شود به صورت زنده به سرعت آن را اجرا کنید. رایانه ها در بعضی مواقع ممکن است کمی غیرقابل پیش بینی باشند و اغلب اوضاع را به اشتباه پیش کنند. سرور کاملاً با وب سایت سازگار نیست یا داده ها در بارگذاری از بین می رود. هرچه که باشد می توانستید با یک وب سایت شکسته نشسته و در همه جلال خود نشسته باشید تا جهان برای چند روز بتواند آن را ببیند. بسیار راحت تر است که از آغاز تا اواسط هفته به طور مستقیم زندگی کنید، به طوری که در صورت بروز خطایی توسعه دهنده وب شما می تواند بلافاصله آن را برطرف کند.

 

 

 

تعداد بازدید: 1686
نویسنده: هانیه سهرابی
4.5/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification