امروزه همه طراحان وب و حتی صاحبان وبسایت با مفهوم seo آشنا هستند. سئو یا همان بهینه سازی موتورهاس جستجو شامل مجم.عه اقداماتی است که داخل و خارج از سایت باید انجام گیرد تا رتبه سایت در موتورهای جستجو در عبارات کلیدی مورد نظر بهبود پیدا کنند. در مورد مفهوم seo و نکات و روشهای انجام آن در مقالات متعدد داخل همین وبسایت صحبت کرده ایم. اما SEM مفهومی جدیدتر و کمتر شناخته شده تر است. SEM یا Search Engine Marketing که در فارسی بازاریابی در موتورهای جستجو ترجمه شده است مفهومی وسیع تر از SEO می باشد و سئو زیر مجموعه از SEM است. هرگونه فعالیتی که باعث افزایش بازدید وبسایت و در نهایت افزایش درآمد می شود SEM به حساب می آید.
تبلیغات کلیکی Pay Per Click (PPC)
یکی از مهمترین روشهای SEM استفاده از این امکان موتورهای جستجو می باشد. همانطور که نامش پیداست شما برای اینکه در کلمات کلیدی هدف در رتبه بالا قرار بگیرید به جای استفاده از روش بهینه سازی به موتور جستجوی مورد نظر پول می دهید. موتور جستجو در نتایج خود ، وبسایت شما را در ربته های نخست(البته در جایگاهی متفاوت نسبت به وبسایت های سئو شده) قرار می دهد و به ازای هر کلیکی که روی لینک وبسایت شما می شود از شما هزینه دریافت می کند. هزینه هر کلیک متفاوت است و بستگی به کلمه کلیدی دارد که در آن، بین وب سایت ها رقابت در جریان است. این روش بازاریابی در نگاه اول جالب و بدون دردسر و سریع است. اما توجه کنید نمی توان طولانی مدت به این کار بپردازید. زیرا هزینه آن ممکن است خیلی بیشتر از بهینه سازی اصولی یا همان SEO شود. در ضمن هر گاه تعداد کلیک های قراردادی تمام شود از نتیجه جستجو حذف خواهید شد.
انتخاب کلمه کلیدی مناسب در SEM بسیار مهم است. انتخاب اشتباه کلمات کلیدی منجر به هدر رفتن پول شما خواهد بدون آنکه نتیجه ای در بر داشته باشد. باید کلمات کلیدی دقیقا همان چیزی باشد که جامعه هدف شما آن را در موتورهای جستجو سرچ می کند. همچنین وبسایت شما باید از نظر ظاهری و محتوا خوب باشد. اگر بازدیدکننده وارد وبسایت بشود و با سایتی نامطلوب که UI وUX نامناسبی دارد مواجه شود دیگر به وب سایت شما مراجعه نخواهد کرد. همچنین باید از کدهای گوگل آنالیتیکز وگوگل وب مستر تولز استفاده کنید تا بتوانید بعد از یک بار انجام این کار تحلیل مناسبی از میزان بازدهی انجام داده و در صورت نیاز وب سایت را اصلاح یا کلمات کلیدی را تغییر دهید. در مجموع همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که SEO بر SEM اولویت دارد.