مهمترین جز یک صفحه وب آدرس یا URL آن است. آدرس یک صفحه وب در واقع راه رسیدن به یک صفحه است و موتورهای جستجو همگی بر اساس آدرس محتوای یک صفحه را ایندکس و رتبه بندی می کنند.
پیوند یکتا یا Permanent Link در واقع بهینه سازی آدرس برای موتورهای جستجو است و یکی از مراحل بهینه سازی سایت می باشد. از دید موتورهای جستجو آدرس صفحه باید استانداردهایی داشته باشد.
بهتر است آدرس صفحه کوتاه باشد و از کلمات کلیدی (KeyWord) مناسب در آن استفاده شده باشد. آدرس باید یونیک و منحصر بفرد باشد و فقط یک محتوا را شامل شود.
جداکننده بین بخش های آدرس بسیار مهم است. بهتر است از اسلش / برای جدا کردن بخش های آدرس استفاده شود و تعداد جداکننده بیشتر از 3 عدد نباشد.
شرکت ساناتک با طراحی یک CMS کاملا اختصاصی از این شکل پیوند یکتا استفاده می کند:
/Lang Name/Category/Post Name/
که Lang Name زبان سایت مثلا fa یا en و Category بخش و گروهی که مطلب در آن قرار دارد و Post Name نام مطلب را شامل می شود. البته Lang Name بخش پیش فرض سایت را می توان برای کوتاه تر شدن آدرس و پیوند حذف کرد.
استفاده از آدرس بهینه در سئو تاثیر دارد. در جستجوی گوگل نتایج در سه قسمت نمایش داده می شود: عنوان صفحه، پیوند یکتای صفحه، توضیحات و دسکریپشن صفحه که در همه این موارد باید از کلمات کلید مناسب استفاده نمود.
دلیلش هم اینه که با افزایش تعداد مطالب سرعت ایندکس گذاری روی عنوان مطلب خیلی کند میشه و این بهینه نیست