ساناتک
راهکارهای تخصصی تحت وب
0
هیت مپ Heat Map و نقش آن در طراحی سایت

هیت مپ چیست

نقشه حرارتی (heat map) یک وبسایت به ما نشان می دهد نشانگر موس بازدید کنندگان وب سایت در کدام بخش های وبسایت بیشتر رفته است و این آمار را به صورت رنگبندی از گرم به سردنشان می دهد. رنگ های گرم تر مثل قرمز و نارنجی بیشتر و رنگ های سردتر مثل سفید و آبی کمتر را نشان می دهد. در حقیقت رفتار کاربران وبسایت را به تصویر می کشاند. البته ممکن است این آمار با درصدی خطا همراه باشد ولی در مجموع می تواند تحلیل خوبی به طراح سایت از نظر کارآیی بخش های مختلف وبسایت بدهد.

روش تحلیل هیت مپ یک صفحه وب

همچنین مناطقی که کلیک بیشتری شده اند را نیز می تواند نشان دهد و مناطقی که بازدیدکنندگان تمرکز بیشتری روی آن داشته اند. همچنین می توان میزان اسکرول خوردن یک صفحه وب را نیز بررسی کرد. اینکه تا کجای صفحه توسط کاربران اسکرول می شود می تواند تحلیل های مثبت و منفی خاص خود را داشته باشد. اینکه یک منطقه از سایت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد می تواند دلایل مختلف داشته باشد. موقعیت آن منتطقه نسبت به مناطق دیگر صفحه وب، رنگ نوشته، رنگ پس زمینه، فونت نوشته ها ، تصاویر، عناوین همه و همه می تواند دلایلی باشد که یک ناحیه بیشترین توجه یا بیشترین کلیک را داشته باشد.

هیت مپ

مدت زمان جمع آوری داده های هیت مپ در صحت اطلاعات آن نقش مستقیم دارد یعنی هر چقدر زمان بیشتری را برای ایجاد هیت مپ اختصاص دهیم داده های خروجی دقیق تر و قابل استنادتر خواهد بود. هیت مپ را نمی توان در مدت یک روز یا یک هفته در نظر گرفت و باید حداقل چند ماه برای خروجی داده صبر کرد.

ابزارهای ساخت هیت مپ

برای به دست آوردن نقشه حرارتی وبسایت می توانید از ابزارهای آنلاینی مثل وبسایت hotjar.com یا heatmap.me  و یا crazyegg.com استفاده کنید. معمولا روش استفاده از همه این ابزارهای اینست که باید در سایتشان ثبت نام کنید و نام وبسایتی که میخواهید هیت مپ روی آن ساخته شود وارد می کنید و یک js به شما می دهد که با قراردادن آن در صفحه وب مورد نظر نقشه حرارتی ایجاد می شود و می توانید روزانه آن را مشاهده کنیدو تحلیل کنید.

خصوصا بعد از اعمال تغییرات درقالب UI و UX وبسایت بررسی گزارش های هیت میپ می تواند به شما کمک کند بفهمید آیا تغییرات مثبت بوده یا منفی. البته می توان با بررسی و مقایسه مقادیری مثل Bounce Rate نیز میزان موفقیت وبسایت را در جلب مخاطب بسنجید. نوع وبسایت نیز در تحلیل نقشه حرارتی موثر است. تحلیل نقشه حرارتی یک وبسایت فروشگاهی با تحلیل وبسایت شرکتی متفاوت است. مثلا می توان پاسخ سوالات زیر را از نقشه حرارتی یک فروشگاه اینترنتی دریافت کرد:

  • مشتری به کدام بخش وبسایت گرایش بیشتری دارد؟
  • چه ساعتی کدام بخش وبسایت جمعیت بیشتری را جذب می کند؟
  • کدام محصول بازدید بیشتری دارد؟
  • چه تعداد بازدید جهت خرید و سفارش اینترنتی است و چه تعداد فقط بازدید بدون خرید می باشد.؟

 

تعداد بازدید: 1811
3.8/5 (4 رای)
20 راه برای افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایتنحوه ایجاد و طراحی وب سایت شخصی4 راه برای کسب درآمد بیشتر از وب سایت3 ابزار ساده برای طراحی سریع وب سایت4 مورد محتوایی برای انتشار در وب سایت جهت جلب توجه
ارسال نظر
verification